mohajeratcompany

موسسه حقوقی مهاجرتی

mohajeratcompany

موسسه حقوقی مهاجرتی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

مزایای بسیاری که تحصیل در ترکیه دارد باعث شده است طی چند سال گذشته متقاضیان بسیاری را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه جذب نماید. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به دانشگاه‌های معتبر پزشکی ترکیه، امکانات رفاهی و آموزشی و نزدیکی به ایران و آمریکا اشاره کرد. یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مهاجرت تحصیلی به ترکیه، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه می‌باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب در مورد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه و دندانپزشکی 

ترکیه در قاره آسیا و اروپا قرار دارد که یکی از کشورهای زیبا و کوهستانی به شمار می‌رود. بخش زیادی از کشور ترکیه در قاره آسیا و بخش کمی در جنوب قاره اروپا قرار دارد. کشور ترکیه دارای حدود ۸۰ میلیون جمعیت می‌باشد و دین تعداد زیادی از آن‌ها اسلام است.

حکومت در کشور ترکیه به اصلاح لائیک می‌باشد. یکی از سیاست‌هایی که کشور ترکیه دارد این است که با فراهم ساختن امکانات مناسب برای تحصیل دانشجویان خارجی، متقاضیان و علاقه‌مندان به تحصیل در ترکیه را به خود جذب کند. با توجه به این که دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار بالایی برخوردار هستند متقاضیان برای تحصیل در ترکیه با آزمون و رقابت‌هایی مواجه خواهند شد، به همین دلیل باید پیش از ورود خود را آماده کنند.

یکی از رشته‌های پرطرفدار تحصیلی در ایران، ترکیه و سراسر دنیا، رشته پزشکی و دندانپزشکی است. از آنجایی که این مشاغل در سراسر دنیا دارای اعتبار بالایی است همواره برای ورود به این رشته‌ها رقابت‌های سختی وجود دارد. سالانه متقاضیانی که سطح آموزش بسیار خوبی داشته‌اند در کنکور پزشکی ایران پذیرفته نمی‌شوند و نمی‌توانند وارد این رشته‌ها شوند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و سایر رشته‌های مشابه می‌تواند موقعیت خوبی را برای این افراد به وجود بیاورد. با اینکه رشته‌های گوناگون تحصیلی مانند پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه نیز آزمون ورودی دارند اما طبق تجربه‌هایی که به دست آمده است متقاضیان ایرانی در این آزمون‌ها بسیار موفق بوده‌اند.

آزمون یا امتحان YOS و SAT ترکیه

آزمون‌های YOS و SAT دو آزمون ورودی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به شمار می‌روند. فردی که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه را دارد باید ابتدا مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را داشته باشد و یا اینکه در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشد. برای اینکه بتوانید در رشته پزشکی و دندانپزشکی ترکیه مشغول به تحصیل شوید می‌بایست بر اساس مقررات دانشگاه در آزمون YOS یا SAT ترکیه نمره قبولی را دریافت کنید.

آزمون YOS فراگیرتر بوده و بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه نتیجه این آزمون را معیار عمل قرار می‌دهند. این آزمون دارای دو بخش است. مواد امتحان آزمون YOS عبارت است از، بخش اول سؤالاتی از دروس ریاضی، هندسه و هوش. این سؤال‌ها در یک دفترچه به دو زبان ترکی و انگلیسی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و برای پاسخ به این سؤالات دانش متوسط زبان انگلیسی یا ترکی کافی است.

بخش دوم سؤالات به منظور سنجش دانش زبان ترکی متقاضیان است که نتیجه این بخش به شکل نمره A و B و C مشخص می‌گردد. البته این بخش از آزمون موقعی اهمیت دارد که متقاضی قصد داشته باشد به زبان ترکی تحصیلات خود را ادامه دهید، یعنی در زمان نام نویسی دانشگاه، زبان تحصیل خود را زبان ترکی انتخاب کند. از شش سال پیش تا به حال مسئول برگزاری این آزمون خود دانشگاه‌ها می‌باشند و هر یک از دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را به صورت جداگانه برگزار می‌کنند. معمولاً زمان نام نویسی آزمون YOS ترکیه در فروردین ماه بوده و آزمون هر یک از دانشگاه‌ها در مدت زمان بین اردیبهشت تا تیر برگزار می‌گردند. جواب نهایی آزمون تقریباً بین دو هفته تا دو ماه پس از هر آزمون اعلام می‌گردد.

آزمون SAT آزمونی به زبان انگلیسی بوده که متشکل از دروس ریاضی، درک مطلب و نگارش می‌باشد. هر قسمت از این آزمون حداکثر ۸۰۰ نمره دارد. به طور معمول این آزمون در دانشگاه‌هایی برگزار می‌شود که شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی را دارند. در کشور ترکیه بیشتر بخش ریاضی و هندسه مد نظر می‌باشند. این آزمون در کشور ترکیه ۴ بار برگزار می‌شود.

تحصیل در رشته پزشکی ترکیه به مدت ۶ سال، طول دوره دندانپزشکی ترکیه ۵ سال و طول دوره داروسازی در ترکیه به مدت ۵ سال به طول می‌انجامد. هر سال تحصیلی در کشور ترکیه دو ترم دارد.

کشور ترکیه نوع دیگری از پذیرش را در نظر دارد؛ بر اساس این مدل فرد می‌تواند در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور و آزمون تحصیل نماید. البته با توجه به شرایط ویژه این نوع پذیرش در چند سال گذشته به طور معمول ایرانیان کمتر توانسته‌اند پذیرش با معدل را دریافت کنند.

دانشگاه‌های معتبر پزشکی در ترکیه

برخی از دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند که عبارت‌اند از:

دانشگاه استانبول

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آناتولی

دانشگاه غازی

دانشگاه اژه

دانشگاه عثمان غازی

دانشگاه مرمره

دانشگاه چکورووا

دانشگاه اولوداغ

دانشگاه کارادنیز

دانشگاه ۹ ایلول (دوقوز ایلول)

دانشگاه۱۹ مایس سامسون

دانشگاه تراکیا

دانشگاه سلجوق

دانشگاه فاتح

دانشگاه خاورمیانه آنکارا

مزایای تحصیل در ترکیه

وجود دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران از جمله مزیت‌های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به شمار می‌رود. دانشجویانی که تحصیلات خود را در دانشگاه‌های برتر ترکیه به پایان می‌رسانند می‌توانند مجوز طبابت بین‌المللی را دریافت نمایند که این نیز یکی از مزایای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در ترکیه هزینه‌های تحصیل مناسب و مقرون به صرفه است. به طور میانگین هزینه‌های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و در دانشگاه‌های دولتی حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در طول سال است. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت بوده و تقریباً ۲۰۰۰۰ دلار به طور سالانه می‌باشد.

دانشگاه‌های ترکیه امکانات رفاهی، آموزشی، کتابخانه‌ای، تجهیزات آزمایشگاهی و بسیاری از امکانات دیگر را در بالاترین سطح در اختیار دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه قرار می‌دهد.

 

 

  • ۹۸/۱۰/۱۴
  • سامان فتحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی